Nauka i badania

Prace naukowo – badawcze Wydziału dotyczą dyscyplin:

  • budowa i eksploatacja maszyn
  • mechanika

Dyscyplina naukowa: budowa i eksploatacja maszyn

Na Wydziale reprezentują ją następujący samodzielni pracownicy naukowi:

  • prof. dr hab. inż. Wincenty Lotko
  • dr hab. inż. Zbigniew Kęsy
  • dr hab. inż. Danuta Kotnarowska
  • dr hab. inż. Krzysztof Krawczyk
  • dr hab. inż. Sławomir Luft

Tematyka badawcza Wydziału w zakresie budowy i eksploatacji maszyn

Do najważniejszych osiągnięć w zakresie budowy i eksploatacji maszyn można zaliczyć:

  • z zakresu budowy i eksploatacji pojazdów samochodowych:
    • zastosowania metod „rapid prototyping” w badaniach elementów hydrokinetycznych układów napędowych;
    • zastosowania popiołów i żużli do celów praktycznych: produkcja cementu, elementów budowlanych, rekultywacja terenów, budowa dróg i wałów przeciwpowodziowych itp.;
    • rozwój metod pomiarowych dla sterowania silników spalinowych;
    • rozwój metod sterowania silników spalinowych;
    • zastosowanie paliw pochodzenia roślinnego do zasilania silników o zapłonie samoczynnym;
    • opracowanie układów zasilanie silników o zapłonie iskrowym paliwami zastępczymi (gaz naturalny, alkohole metylowy i etylowy);
    • opracowanie dwupaliwowych systemów zasilania silników o zapłonie samoczynnym i wykorzystaniu paliw (LPG, gazu naturalnego, alkoholu metylowego i alkoholu etylowego);
    • opracowanie systemu diagnozowania pojazdów powypadkowych;
  • z zakresu tribologii:
    • odporność systemów tribologicznych na zużywanie;
    • optymalizacji parametrów obróbki ze względu na jakość i gładkość obrabianej powierzchni;
    • opracowywanie proekologicznych metod konstytuowania powłok ochronnych o wysokiej trwałości;
    • opracowanie metody prognozowania trwałości powłok ochronnych dla wybranych warunków eksploatacji;
    • opracowanie systemów tribologicznych odpornych na zużywanie;
  • z zakresu technologii wytwarzania:
    • technologie druku 3D;
    • badania właściwości części wykonanych technologiami druku 3D;
    • zastosowanie technologii druku 3D w budownictwie.

Dyscyplina naukowa: mechanika

Na Wydziale reprezentują ją następujący samodzielni pracownicy naukowi:

  • prof. dr hab. inż. Wojciech Blajer
  • prof. dr hab. inż. Zbigniew Kosma
  • prof. dr hab. inż. Jan Łach
  • prof. dr hab. inż. Jan Sadowski
  • dr hab. inż. Andrzej Kęsy
  • dr hab. inż. Kazimierz Król
  • dr hab. inż. Tadeusz Opara

Tematyka badawcza Wydziału w zakresie mechaniki

Do najważniejszych osiągnięć w zakresie mechaniki można zaliczyć:

  • rozwój metod modelowania i symulacji układów wieloczłonowych, w tym: opracowanie metody rzutowej generowania równań ruchu, opracowanie algorytmu niwelowania naruszenia więzów, nowe sformułowanie dla wyznaczania reakcji więzów, geometryczna interpretacja i zastosowanie metody ograniczeń inercyjnych, zastosowanie metody rzutowej w modelowaniu i identyfikacji ruchu człowieka;
  • rozwój metod modelowania, symulacji ruchu i syntezy sterowania układami mechanicznymi w ruchu programowym niezupełnym; zastosowania w sterowaniu obiektami latającymi w ruchu po założonej trajektorii oraz sterowaniu ładunkami przenoszonymi przez żurawie i suwnice;
  • opracowanie metod projektowania ram podwozi koparek; podejście oparte na optymalizacji wielokryterialnej z zastosowaniem MES; prognozowanie trwałości zmęczeniowej tych konstrukcji;
  • rozwój metod modelowania dynamiki, aerodynamiki i sterowania mikrosamolotów;
  • opracowanie metod monitoringu, planowania napraw i ustalania parametrów eksploatacyjnych elektrowni węglowych – opis matematyczny z zastosowaniem formalizmu logiki rozmytej;
  • rozwój konstrukcji przekładni hydrokinetycznych, projektowania parametrów cieczy magneto- i elektroreologicznych, algorytmy sterowania przekładniami;
  • opracowanie algorytmów rozwiązywania pełnych równań Naviera-Stokesa;
  • wykorzystanie metody funkcji sklejanych;
  • transformacja obszarów oparta na metodach odwzorowania konforemnego;
  • rozwój metod obliczeniowych dla potrzeb rekonstrukcji wypadków drogowych.